keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

normaali

Normaali.

Vielä vuosi sitten vihasin tuota sanaa, kaikkea mitä se tarkoittaa. Varsinkin sitä, mitä normaalipaino tarkoittaa. Vannoin, etten ikinä päästä itseäni siihen painoon, joka minulle määriteltiin normaaliksi, etten ikinä koskaan milloinkaan tulisi sitä hyväksymään. 
Mä vannoin, että jos joskus painasin sen tietyn verran tai sen yli, tekisin itselleni jotain todella pahaa. Normaali tyttö, normaalipainoinen, normaali, normaali, normaali... 
Näin painajaisia, pelkäsin kuollakseni; pelkäsin kunnollisen syömisen aloittamista, pelkäsin sitä jos minusta tuleekin normaali.

Kuinka paljon onkaan muuttunut. 

Nyt olen normaalipainoinen. Jokaikinen veriarvoni on normaalilukemassa. Röntgenkuvissa ei näy mitään poikkeavaa, ne ovat normaalit. Syön suht terveellisesti ja normaalisti.
Ja musta tuntuu paremmalta, miltä on vuosiin tuntunut.

Normaali tarkoitti minulle sanana niin vääriä asioita, tavallisuutta, huomaamattomuutta, epäonnistumista. Olen edelleen sitä mieltä, että sana on hirveä, mutta se mitä se tarkoittaa terveydestä puhuttaessa, on ihanteellinen. Jos paino on normaali, se on ihanteellisissa lukemissa. Jos veriarvot ovat normaalit, ovat ne ihanteelliset. Jos syöt normaalisti, syöt hyvin, terveellisesti, ehkä jopa ihanteellisesti. Olen lakannut pelkäämästä, että jos en ole laiha tai tietyn painoinen, en riitä. Tai sitä, jos olenkin fyysisesti terve, kukaan ei välitä.
Vuosikausia itsetuntoni on rakentunut sen ympärille, mitä painan. Havahduin vaatekaappiani siivotessa siihen, etten koko aikuisikäni aikana ole antanut painoni olla siinä, missä sen on hyvä olla. Olen laihduttanut jatkuvasti mitä sairaimmilla keinoilla, enemmän tai vähemmän. Keskittynyt siihen, että kunhan reiteni eivät vaan osu yhteen, kaikki on hyvin.


Olen elänyt omassa pienessä täydellisyyden tavoittelun kuplassa, jossa ainut tavoite on ollut päästä pois normaalista ja olla laiha. Typerää. Itsekeskeistä.

En voi uskoa, että olen nyt tässä. Mä luulin että kuolen tähän. Luulin, etten milloinkaan voi alkaa syödä normaalisti, etten milloinkaan tule hyväksymään omaa vartalonmuotoani.
En voi sanoa, että olisin siihen tyytyväinen, mutta hyväksyn sen. 
Olen ymmärtänyt, miten kaikki ihmisessä kytkeytyy toisiinsa, miten teot vaikuttavat siihen miten kroppa toimii. Olen ymmärtänyt, että ihminen koostuu pelkästään saamistaan ravintoaineista. Miten ilman niitä voi toimia? Ei mitenkään, jos ei saa ravintoa, päätyy ennenaikaiseen hautaan. 

Olen viimeinkin ymmärtänyt etsineeni onnea väärästä paikasta, laihuudesta. Se, etten ole alipainoinen, ei vie minulta mitään pois. Olen hyvä näin.
Tiedän tien parantumiseen olevan pitkä ja kivinen, mutta olen jo pitkällä kun olen ottanut ensimmäiset askeleet.
Ja se, että olen fyysisesti (ja toivottavasti joskus henkisestikin) terve ja normaali, ei tarkoita sitä, että minä olisin normaali. Jokainen on erityinen ja omalaatuinen juuri sellaisena kuin on.





15 kommenttia:

  1. Oot ihana ja saan kyllä sun postauksista niin paljon tsemppausta eteenpäin :) <3

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä postauksesta, melkeen tuli kyyneleet silmiin tätä lukiessa. Sun kirjoittamisesta huomaa, miten pitkälle oot toipumisessa päässyt. :)

    Pelkäsin muuten itsekin pitkään "normaalina" olemista. Mutta nyt kun paino on normaali, syöminen normaalia yms en voi kuin ihmetellä, että mitä pelkäsin. Voin fyysisesti paremmin kuin pitkään aikaan.

    Nyt vaan katse eteenpäin ja tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana, kiitos.
      Ja niimpä! Nyt kun kroppa oikeasti toimii ja voi hyvin, ei vain voi ymmärtää miksi olin niin kauhuissani. Ja miksi pelkäsin ettei mua hyväksytä normaalipainoisena.. ihan hullua!
      Pelkkää sairauden puhetta tuollainen ajattelu, mutta on upeaa huomata ajattelevansa asioista näin eri tavalla.

      Kovasti tsemppiä sulle myös, nautitaan keväästä kun aurinko paistaa ja siitä että ollaan koko ajan lähempänä vapautta! :)

      Poista
  3. minäkin haluaisin kiittää sinua tästä postauksesta, sillä painiskelen itsekin tuon normaaliuden pelon kanssa. vaikka kyseinen pelkohan oikeasti ihan turha. kuka EI haluaisi olla normaali? ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Tuo pelko onkin täysin sairauden sanelemaa, miksi ei haluaisi olla terve ja onnellinen? Sanoisin, että on hyvässä vaiheessa kun tiedostaa omat kieroutuneet ajatusmallinsa, silloin niille voi oikeasti tehdä jotain :) Voimia!

      Poista
  4. Ihan mahtava postaus! En oo sun blogia ihan hirveesti lukenut, vaan välillä selaillut. Mutta tää postaus oli kyllä aivan mahtava! Itellänikin oli toi reisijuttu, kuhan ne ei osu yhteen niin on hyvä. Mut kiitos tästä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hirveän kiva kuulla että pidit! :) toivottavasti eksyt tänne useamminkin :)

      Poista
  5. Tähän ei voi oikein muuta sanoa ku että aivan ihana postaus <3 !

    VastaaPoista
  6. oot niin oikeessa! ei anoreksiaa sairastamalla saavuta mitään hyvää ja pysyvää. se oikee onni tulee siitä tavallisesta ja NORMAALISTA elämästä! <3

    VastaaPoista
  7. hei siellä! löysin blogisi vahingossa, muutaman sattumanvaraisen klikkailun kautta, ja varmasti alan tästä lähtien seurata aktiivisesti. tää postaus oli ihana, melkein alkoi itkettää. jotenkin toi, miten toit esiin että terveydessä ja painossa normaali tarkoittaa käytännössä samaa kuin IHANTEELLINEN, sai mut havahtumaan ihan uudella tavalla. voi luoja mikä oivallus; linkkasin tän postauksen samantien yhdelle syömishäiriöiselle ystävälleni, joka usein murehtii nimenomaan sitä normaaliutta. toi on sellainen juttu, jonka tajuamalla ja sisäistämällä pääsee jo aika pitkälle.

    itse oon toipuva, ja toipumisessa jo todella pitkälle päässyt bulimikko. syömishäiriöön liittyvät blogit on usein vaikeita paikkoja mulle; lukisin mielelläni vertaistuen vuoksi parantumismyönteisiä syömishäiriöaiheisia blogeja, mutta niitä etsiessä törmää liian usein sellaisiin jotka ei välttämättä oo mitään pahinta pro anaa, mutta joissa silti ensimmäisenä silmille hyppää painotavoitteet ja muut. sun blogisi oli ilahduttava ja tervetullut löytö.

    tsemppiä, voimia, rohkeutta ja hyvää kevään jatkoa sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan ihana kommentti, pelastit juuri hyvin huonosti alkaneen päiväni! :)
      Olen todella iloinen, että olet saanut postauksestani noin paljon irti, mulle itsellenikin tämän asian ymmärtäminen on ollut yksi suurimmista herätyksistä!

      Ymmärrän, mitä tarkoitat tuolla blogiasialla, itse en pysty enää edes lukemaan suurinta osaa kyseisenlaisista blogeista, enkä oikeastaan haluakaan. Mitä enemmän lukee muiden painotavoitteista sun muusta, sitä varmemmin ajaa itseään takaisin suohon.
      Ihana kuulla, että pidät blogistani ja toivottavasti saat muistakin postauksistani itsellesi jotain :)

      Kovasti voimia ja tsemppiä parantumiseesi, nautitaan auringosta, kesä on ihan pian täällä! :)

      Poista