perjantai 21. kesäkuuta 2013

liika on liikaa

Mulle kuuluu hyvää. Työharjoitteluni loppui loistavasti, kiitettävin arvosanoin. Minulla on kesätyö, käyn salilla ja kuntoilen, sekä syön hyvin ja puhtaasti. Kuulostaa unelmalta, mutta olen havahtunut siihen, etten ole varma mennäänkö nyt ojasta allikkoon.

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tämä nykyään vallitseva strong is the new skinny-trendi on enemmän kuin hyvä asia. En voisi olla iloisempi ja onnellisempi siitä, että enää laihuus ja itsensä näivettäminen eivät ole nuorten tyttöjen, ja poikienkin tavoite. Minusta on upeaa, että pikkuhiljaa mennään siihen suuntaan, että hyvinvoiva kroppa ja mieli on tavoiteltavaa, eikä tarvitse olla enää size zero.
Mutta mitä tämä tarkoittaa syömishäiriöisten maailmassa?
Ei luultavasti mitään, niin kauan kuin henkilö on syvällä sairaudessa. Mutta entä ne, jotka ovat parantumisen tiellä ja mieli on heikko uusille vaikutteille? Mitä silloin tekee tämä trendi, joka keskittyy hulluihin liikuntamääriin viikossa sekä vain puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan? Onko vaarana siirtyä suoraan seuraavaan syömishäiriöön, ortoreksiaan?
Missä menee raja terveellisyyden ja pakkomielteisen terveellisyyden välillä?

Olen havahtunut siihen, että olen liiankin hyvin tempautunut mukaan tähän vallitsevaan fitness-ilmiöön. Imen itseeni vaikutteita blogeista ja lehdistä, olen todella kiinnostunut ihmiskehon toiminnasta ja erilaisten ravintoaineiden vaikutuksista. Olen kuitenkin paremmassa kunnossa kuin vuosiin, ja voin sanoa, että pelkästään näiden asioiden oppimisella on ollut huima vaikutus paranemisprosessissani.


Se, mikä minua huolestuttaa nyt, on yli vetäminen, taas. Tämä elämäntapa on minulle uusi juttu, olen innostunut siitä ja sen tuomasta oikeasti hyvästä olosta niin paljon, etten edes kaipaa vanhaan takaisin. Huomasin kuitenkin näin juhannuksen kynnyksellä miettiväni pääni puhki, mitä teen. Enhän voisi juoda alkoholia, koska se on epäterveellistä, saatika syödä juhannusherkkuja, lukuunottamatta grillattuja kasviksia ja broileria. Missä välissä käyn salilla, ehdinkö ollenkaan, meneeköhän kehitykseni lihaskasvatuksen suhteen pilalle?


Okei, tässä vaiheessa soi hälytyskellot, nyt menee liiallisuuksiin. Olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun koko elämä pyörii tuollaisten asioiden ympärillä ja en pysty a) ottamaan rennosti juhannuksena b) nauttimaan kesästä ja kesäherkuista, olen jälleen oman mieleni vanki.
Tämä on kaukana terveellisyydestä ja kehon ja mielen hyvinvoinnista. Tasapainoinen ja hyvinvoiva ihminen syö herkkuja silloin kun tekee mieli, ne kuuluvat normaaliin ja tasapainoiseen ruokavalioon. Tällainen ihminen pystyy heittäytymään vapaalle arjen treeneistä ja ottamaan vaikka siiderin tai useamman, grillaamaan ystävien kanssa ja syömään karkkia juhannusyönä nuotion ympärillä.

tumblr_mliv3r9HfO1s7v3koo1_1280.jpg (584×579)

Joten nyt otan itseäni niskasta kiinni, ja aion ottaa täysin rennosti koko juhannuksen. Ei stressiä, ei fitness-ruokaa. Mä en ole treenaamassa bikinifitness-kisoihin, enkä ole tiukalla kisadieetillä. Mä ansaitsen syödä ja saan syödä kehon ja mielen tarpeen mukaan. Elämässä on edelleen muutakin kuin omaan napaan ja syömiseen keskittyminen, siitä täytyy vaan muistuttaa itseään aina välillä.


Ottakaa tekin rennosti, ihanaa juhannusta!

8 kommenttia:

  1. Mun oma mielipide on se että toi fitnesshömpötys ja "strong is the new skinny" on eräänlainen syömishäiriö. Tää on sit vaan mun mielipide mut joo...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se sillloin kun koko elämä keskittyy siihen. Muutenhan itsestään huolen pitämisessä ei ole mitään huonoa :)

      Poista
    2. Mä oon täysin samaa mieltä kuin butters, enkä kyllä mielipidettäni oo muuttamassa. Itsestään huolta pitäminen on musta aika kaukana tosta ruokavaliosta ja 10 kertaa viikossa salilla -jutusta ... :/

      Poista
    3. Niin, kuten sanoin, liika on liikaa tässäkin asiassa. Pitäisi löytää tasapaino näissä asioissa. Aina tulee olemaan joku trendi ja villitys mitä tavoitellaan, mitä "pitäisi" olla ja siinä mielessä puollan enemmän tätä että saa ja pitää syödä ja että saa olla sen kokoinen kun on, eikä sitä että laiha on oltava keinolla millä hyvänsä.

      Olen aina itse ollut urheilullinen ja rakastanut liikkumista, pienestä pitäen ja ennen sairastumistani. Nyt kun olen hyvin paljon paremmassa kunnossa, rakastan sitä kun saan ja ylipäätään pystyn treenaamaan, se on mulle henkireikä. Olen vain huomannut, että nyt kun treenaus on trendi, olen imemässä itseeni liikaa vaikutteita. Aion kyllä höllätä nyt ja keskittyä taas rennosti ottamiseen, mutta myös liikkua ja syödä hyvin.

      Poista
  2. Muista, että etenki fitness-blogeissa bloggaajat tuo usein esiin vaan kaiken sen liikunnan ja terveellisen ruuan ja jättävät mainitsematta sohvalla löhöilyn ja karkkiöverit. Ite luin talvella kaikki mahdolliset fitness-blogit läpi ja alko mennä terveellinen epäterveelliseks. Sit tajusin että onnellisempi ja terveempi oon jos välillä löhöilen hyvällä omalla tunnolla sohvalla ja mussutan karkkia! Sullakin on oikeus siihen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, muistan kyllä :) Tai ainakin tästedes muistutan itseäni siitä! :)kyllähän tämä överiksi vetäminen kertoo edelleen siitä, että en ole parantunut. En tosin tiedä miten voisin ollakaan, jos syömiseni on ollut vääristynyttä viimeiset seitsemän vuotta, en voi kuvitella että kaikki napsahtaa kohdilleen puolessa vuodessa, vaikka fyysinen puoli on korjaantunutkin.

      Poista
  3. Tämä teksti puhuttaa kovin vahvasti - saman asian kanssa vähän painiskelen tällä hetkellä itsekin. Havahduin jokunen hetki sitten tosissaan siihen, että ajatukseni on muuttunut radikaalisti sen suhteen, mitä tahdon. Juuri se, että "ihanteena" voidaan tällä hetkellä pitää treenattua ja hyvinvoivaa kroppaa. Ja niin muuttui oma syöminen, alkoi tarkkailu mikä on terveellistä, mitä pitäisi tehdä. Jotenkin tuntuu, kuin menisi ojasta allikkoon, mutta miten sen voisi lopettaa, kun tulee hyvä olo? Toisaalta ennenkin tuli "hyvä olo", vaikka rääkkäsi kehonsa äärimmilleen..

    Pitäisi vain malttaa - ajatella, että ei tarvitse yrittää päästä todellakaan siihen "bikini fitness" kuntoon vaan tyytyä terveelliseen elämäntapaan. Mutta mikä se sitten todellisuudessa on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiko näin edes sanoa, mutta minusta on tosi huojentavaa kuulla, että jollakin on tästä aiheestakin samantyyppisiä ajatuksia! On vaikeaa löytää oikeaa tietä, kun joka puolelta tuputetaan tätä uutta "ihannetta".

      Sen verran pystyn sanoa, että mua on myös auttanut äärimmäisen paljon tämä uusi villitys. Mä olen jääräpää, ja vaikka olen useampiakin ateriasuunnitelmia saanut sairastumiseni aikana, en ole koskaan noudattanut niitä. Aina syönyt vain samoja säälittäviä määriä. Kun innostuin tästä fitness-jutusta, ensimmäistä kertaa vuosiin nostin itse päivittäistä ruokamäärääni, ja voin kertoa että se on todella reippaasti! Luulen että ilman innostumista tähän en olisi vieläkään siihen pystynyt. Samalla tuli tietysti paljon parempi fyysinen ja henkinen hyvinvointi.

      Kuitenkin juuri nyt on tuo riski, että homma lähtee käsistä. Missä sitten onkaan se kultainen keskitie?

      Poista