maanantai 25. helmikuuta 2013

kuka mä olen?

Miksi itsensä hyväksyminen on niin vaikeaa? Miksi en voi olla onnellinen, tyytyväinen siihen miten paljon olen saavuttanut? Tuntuu kuin olisin hukannut itseni. Olen hukannut identiteettini, oman kehoni, kaiken mitä olen jo vuosia luullut olevani.


Sairastaminen vei multa oman persoonani niin pitkäksi aikaa pois, että tunnen olevani aivan hukassa. Välillä tunnen iloa, suurta ylpeyttä itsestäni siitä että olen päässyt näin pitkälle. Olen ihan itse päättänyt, että nyt riittää ja alkanut nostaa painoani, syömään. Olen uskomattoman onnellinen niistä palautteista, jotka kertovat fyysisen kuntoni korjaantuneen. Veriarvoni ovat kunnossa, painoni on normaali ja elimistöni on kunnossa. Syön vapaammin kuin vuosiin, herkuttelen silloin kun siltä tuntuu, välillä päivittäin, ja se pelottaa. Se pelottaa niin paljon, että asian tarkempi ajattelu saa henkeni salpaantumaan. Miksi mä syön, miksi syön herkkuja, miksi en edes halua kieltäytyä ruoasta? Toisin sanoen, missä on niin monet vuodet identiteettini määrittänyt kontrolli?

Leikittelen ajatuksella laihduttamisesta, kontrollin tunteesta ja välillä halu palata vanhaan on sietämättömän suuri. Mutta en mä enää pystyisi siihen, ja mikä tärkeintä en halua. Fyysinen kuntoutuminen ja kaikki sen mukana tulleet asiat merkitsevät niin paljon enemmän, kuin laihuus. Tiedän, etten todellakaan ole ylipainoinen, mutta mietin päässäni että mieluummin olen läski ja hyvinvoiva sekä sosiaalinen kuin luuranko ja lohduton ja masentunut.

Tunnen välillä, että syömällä olen pilannut kehoni ja itseni. En edes jaksa enää miettiä kahdesti, syönkö suklaata vai en, koska olen jo "luovuttanut, hävinnyt ja lihava". Vihaan sitä, että tunnen näin. Vihaan sitä, etten tunnista itseäni enkä tiedä miten löytää minuuteni.

Tiedän, ettei laihduttaminen ole enää ratkaisu. Se ei tuonut koskaan mitään hyvää, ei koskaan. Olen myöskin aivan varma siitä, että jos valitsisin sen taas, tällä kertaa se veisi minut arkkuun. Olen kulkenut sen tien jo aivan liian monta kertaa. Seitsemän vuotta. Bulimiasta anoreksiaan, lähelle kuolemaa, kaksi askelta eteen ja kolme taakse. Olen saanut niin monta uutta mahdollisuutta elämään, ja tiedän, ettei niitä enää minulle anneta jos päätän taas tuhota kaiken. Miten voin löytää itseni näin pitkän ajan jälkeen? Tahtoisin vai nämä ajatukset pois itsestäni.


Olen niin epävarma kehoni suhteen, että häpeän silmät päästäni aina kun joku katsoo minuun. Välillä, valitettavan usein, lintsaan koulusta koska häpeän itseäni ja omaa kehoani niin paljon. En tahdo että kukaan katsoo muhun, puhuu mulle. En halua itse puhua, sillä luulen olevani lihavan lisäksi tyhmä ja ruma. Miten jaksan jatkaa? Olen niin väsynyt, niin väsynyt. Väsynyt taistelemaan, väsynyt näihin ajatuksiin ja päässäni vallitsevaan kaaokseen. Minä, joka rakastan kesää, olen aivan kauhuissani jo pelkästä kevään alkamisesta, lyhyeen nahkatakkiin pukeutumisesta. Mun reidet näkyy. Talvella voin käyttää isoa toppatakkiani ja hukkua siihen. Entä kesäpukeutuminen? Olen valtavan ahdistunut, tiedän miettiväni liikaa. En mennyt viime kesänä rannalle, koska häpesin kun olin luuranko. Tänä kesänä en voisi kuvitellakaan meneväni rannalle, koska olen "lihava".

Jos joku sai jotain tolkkua tästä ajatusoksennuksesta, otan enemmän kuin mieluusti kommentteja ja neuvoja vastaan. Olenko mä tulossa hulluksi, vai selviääkö pääni ajan myötä?

4 kommenttia:

  1. hei mul on ihan samanlaisii fiiliksii...nyt kun anoreksia ei enää määrittele mua niin oon tooosi epävarma ittestäni... ahdistaa just olla ihmisten kaa koska ennen olin laihakeijukainen ja nyt...no...itsetunto kaipaa hiukan kohotusta. Yritän rakastaa kehoani tälläisenä ja kyllä tykkäänkin itsestäni...aina välillä ainakin....mut sit välillä taas vajoon johonki pohjattomaan suohon enkä edes muista että kuinka saatoin pitää itsestäni... Terveys on niin paljon kauniimpaa kuin joku pakkomielteinen kroppa joka on sit just niin täydellinen...huhhuh! ei sellainen oo mitää elämää...mulla alkaa oikeestaa menee hermotkin johonki ihmekauneuskroppiin ku tuntuu että mitä niiden eteen tehdäänkään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helpottavaa kuulla että sulla on samanlaisia fiiliksiä, etten ole yksin. Tuntuu niin hirveältä, että miten muka jonkun luurankomaisen olemuksen häviäminen voi saada kaiken romahtamaan, eihän siinä ole mitään järkeä. Tosin en alipainoisenakaan tuntenut itseäni miksikään keijukaiseksi, tunsin vain olevani muodoton ja ruma.

      Olen samaan aikaan niin vihainen itselleni, miksi keskityn tällaiseen kun koko elämä on edessäni!

      Poista
  2. Hei nyt vaan uhmaat sitä mörköä ja pukeudut ihaniin kesähepeneisiin, meet rannalle ja nautit! Oothan sä tehnyt sen ruoanki suhteen!:) Oon ihan varma, ettet näytä yhtään pahalta. Paremminki täydelliseltä ja hyvinvoivalta, kun olet nimenomaan normaalipainossa. Itselläkin justii pyörii mieles, et onko ihan pakko sittenkään nostaa painoa vielä muutama kilo siihen normaalin painon rajalla..Voin ihan hyvin näin ja jaksan (toisinaan joo ja toisinaan en..) tällä ruokamäärällä mikä pitää painon paikallaan eikä laske. MUTTA toisaalta tiedän että jos haluan lapsia niin menkat täytyy alkaa ja tiedän hyvin missä painossa ne multa jäi pois..ja luustokinhan tässä kärsii ja nälkä on aina tiettyyn aikaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, ehkä mä tosiaan vielä pystyisin siihen rannalla makoiluun ja auringonpalvontaan, rakastinhan sitä tehdä jo ennen sairauttani! Tällä hetkellä se ajatus tuntuu vain aivan mahdottomalta, mutta onneksi kesään on vielä aikaa..

      Toivon, että uskallat vielä nostaa painoasi niin että menkat alkavat, sillon tietää että oikeasti elimistö on kunnossa. Olen varma, että sitten et enää voi vain ihan hyvin vaan todella hyvin! Mieli tulee jäljessä, mutta vakuutan että fyysinen hyvä olo ja se että oikeasti tuntee elävänsä voittaa kaiken muun.

      Kovasti tsemppiä sulle! :)

      Poista