tiistai 5. helmikuuta 2013

energiansaanti

Olen ollut hyvällä mielellä viime aikoina, oikeastaan aika pitkään. Se alkoi jo vähän ennen viime viikkoista vaa'alle astumistani, mutta on jatkunut siitä asti. Lukuunottamatta eilistä, joka oli todella, todella huono päivä.
En muista, milloin oloni olisi ollut näin toiveikas, valoisa. Musta ihan oikeasti tuntuu, että mä alan elää taas.


Asiat, jotka aiheuttavat mulle päänvaivaa, ovat raksuttava kalorilaskuri ja epätietoisuus riittävästä ravinnonsaannista.
Treenaan paljon, sekä lihaskuntoa että aerobista, ja tavoitteenani on saada lihasta lisää vartalooni. Olen erittäin tietoinen treenaavan ihmisen ravinnontarpeesta, mutta mun on hyvin vaikea soveltaa sitä itseeni.
Vaikka syönkin terveellistä, puhdasta ruokaa ( ainakin suurimman osan viikosta) tiedän, että tähän treenimäärään nähden se on aivan liian vähän. Ja jos aion kasvattaa lihasta, tarvitsen ruokaa, reippaasti enemmän.

Mun on vain todella vaikea nostaa päivittäistä ruokamäärää. Se on asia, joka pelottaa mua tällä hetkellä kaikista eniten. Ravitsemusterapeutti ei ole ratkaisu, sillä näiden vuosien aikana en ole noudattanut ainuttakaan ateriasuunnitelmaa minkä olen saanut. Tiedän, että mun pitää löytää se rohkeus ja tavoitteet itsestäni, ei niin että joku muu ne minulle antaa.
Luen ahmimalla lehtiä, kirjallisuutta ja blogikirjoituksia treenauksesta, ravinnosta ja lihaskasvatuksesta, kun samalla itse puputan pikkuannoksiani kuvitellen kehittyväni.
Jostain syystä,(vaikka järjellä tiedän tämän olevan väärin) kuvittelen, että kun en ole syönyt normaalin ihmisen tavoin seitsemään vuoteen, en enää voi syödä niin lihomatta. Olenhan netistäkin lukenut, että jos ihminen on tarpeeksi kauan säästöliekillä ei voi enää palata normaaliin syömiseen lihomatta. Kuten jo sanoin, järjellä ajateltuna uskon, että tämä on täyttä soopaa, eikä minun pitäisi mennä lähellekään tällaisia foorumeita.



Miten saisin rohkeutta nostaa päivittäistä energiansaantiani?

10 kommenttia:

  1. Löysin sun blogisi vasta tänään, olen ahminut jo monta, monta postausta ja tahdon vain kokoajan LISÄÄ kunnes olen selannut koko blogin läpi.

    Sä inspiroit mua jo näiden parin blogissasi vietetyn tunnin perusteella ihan hirveesti.

    Mä olin/olen syömishäiriöinen, matkalla kohti parantumista joulukuun alusta lähtien. Välillä on tullut hirveää takapakkia ja olen miettinyt vahvasti kumpaa haluan; laihtua vai parantua.

    Tää sun blogisi lukeminen vahvistaa sitä ajatusta, että haluan parantua. Aion jäädä seuraamaan blogiasi, se varmasti auttaa mua tsemppaamaan vaikeina hetkinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, sait ihan kyyneleet silmiin :) sitä mä juuri tältä blogilta haluan, sen lisäksi että pääsen purkamaan omia ajatuksiani, että voin inspiroida ja auttaa muita jotka painivat näiden ajatusten kanssa. Tuntuu todella hyvältä tietää, että olen pystynyt auttamaan! Piristit päivääni ihan valtavasti! :)

      Poista
  2. Tosiaan sun pitää oikeasti syödä (reilusti) yli kulutuksen jos lihaksia tahdot. Itse treenasin pitkään ja muka kasvatin lihaksia, monta kuukautta tuloksetta, sillä päivittäinen energiansaantini ei ollut riittävä. Vasta nyt, kun syön arviolta 300-400 kcal yli kulutuksen on alkanut treenaminenkin tuottaa tulosta. Ja mulle ainakin ruokamäärien kasvattaminen on ahdistuksen lisäksi tuottanut hyvääkin mieltä, saapahan syödä enemmän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä :) tuntuu hyvältä kuulla varmistusta että oikeasti voin ja saan syödä paljon enemmän!

      Poista
  3. Ootko varma muru että se ravintoterapeutilla käyminen ei auttais? Voisithan sä kokeilla edes? Uskoisin todella et siitä vois olla apua! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, en sitä ajatusta täysin oo hylännyt, mutta ainakaan tässä vaiheessa en näe sitä hyväksi vaihtoehdoksi, kun haluan itse tunnustella mikä tuntuu parhaimmalta :)

      Poista
    2. Ravitsemusterapeutillahan voi käydä ihan muutenkin, saamatta mitään kiveen kirjoitettua ateriasuunnitelmaa kuinka tulisi syödä. Itsellänikään ei ole koskaan ollut henkilökohtaista ateriasuunnitelmaa, juurikin siksi että tahdon itse valita ja vaihdella ruokia ja tunnustella mikä tuntuu hyvältä. :) Suosittelen kuitenkin ravitsemusterapeutilla käyntiä, ravitsemusterapeutti kun voi vähän "arvioida" ruokavalioa, mitä kannattaisi/pitäisi lisätä jne. Myöskin häneltä voi saada paljon lohduttavaa ja rohkaisevaa faktatietoa. :D

      Poista
    3. Hyviä pointteja kyllä. Tavoitteenani on kuitenkin oikeanlainen ja riittävä syöminen! Kiitos rohkaisusta molemmat :)

      Poista
  4. Pakko sanoa että se on ihan höpöä että säästöliekki jäisi pysyväksi, mistä sinä semmosta luit! :) Siltä pääseminen pois voi viedä jonkinaikaa, mutta kyllä se aineenvaihdunta sieltä taas heräilee ajanmyötä! Ainut ns. "pysyvä säästöliekki" on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihenkin löytyy lääkitys. Itellä on vajis, aineenvaihduntaa mahdollisesti hidastuttava lääkitys ja takana vuosikausien töhöilyt säästöliekillä ja edelleenkin hämmästyttää että kuinka paljon sitä meikäläisen pitääkään päivässä syödä! :O Itsekin liputan ravitsemusterapeuttia, koska nyt sinulla itselläkin on ihan eri tavalla motivaatiota syödä oikein ja tarpeeksi ja ravitsemusterapeutilta voit saada juuri sitä lisärohkaisua siihen! :) Voimia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, en edes enää muista mistä tämän olen lukenut, jostain foorumilta josta ei pitäisi ylipäätään lukea yhtään mitään :D On kummallista miten paljon tahtomattaan uskoo ihmeellisiä asioita, ja edelleen sitä ettei minun kroppani ole niinkuin muiden ihmisten :)

      Ps. ravitsemusterapeuttiin otettu yhteyttä! :)

      Poista