torstai 10. tammikuuta 2013

negatiivisia vaikutuksia

Joudun jankuttamaan itselleni lähes joka päivä, miksi syönkään. Siihen tarvitsen motivaatiota, halua jatkaa ulospääsyä tästä sairaudesta.  
Siksi haluankin nyt listata anoreksian negatiiviset fyysiset ja psyykkiset oireet joita itselläni on ollut, ja joita en todellakaan kaipaa enkä halua takaisin!

Kylmä
Aina, jokapaikassa, kaikkialla. Ihan sama paljonko vaatteita on päällä, kylmyys tulee jostain luista ja ytimistä.


Tärinä ja huimaus
Kun muutamina päivinä olen parantumisprosessini aikana syystä tai toisesta syönyt huonommin(lue, aivan liian vähän) olen ihmetellyt, miten kestin sitä oloa joka päivä. Tuolilta nouseminen, nopeat liikkeet, tuntuu että taju lähtee. Jatkuva heikotus jokainen sekunti jonka olin hereillä.

Pääkipu
Päätäni särki jatkuvasti, napsin särkylääkkeitä mutta eivät ne mitään auttaneet. Tämä pääkipu yhdistettynä syömättömyyteen teki mulle olon kuin kulkisin sumussa tai unessa..hirveää.

Kadonnut kiinnostus muihin ihmisiin
En ollut pahimpana aikana millään tavalla oma itseni, sosiaalinen. En uskaltanut mennä mihinkään tai nähdä ketään, poiketa rutiineistani sillä pelkäsin että joudun syömään jotain, tai vastaavasti en ehdi kotiin tiettyyn aikaan syömään puolikasta jogurttipurkkiani.

Lanugo
Hyi hitto, tarvitseeko tästä edes sanoa mitään? Tunsin itseni vielä oksettavammaksi, kuin joksikin elukaksi kun selkääni ja käsiäni peitti karvakerros.

Vaatteet
Kaikki paidat joita puin, olivat isoja ja löysiä. En halunnut että kukaan kiinnittää huomiota luihini, jotka oksettivat mua itseänikin välillä. Välillä oikeasti tunsin itseni liian laihaksi, mutta seuraavalla peiliinkatsomis-kerralla olinkin jo norsu.


Iho, suupielet
Ensinnäkin ihoni oli kuiva kuin Saharan autiomaa, kasvojen iho hirveässä kunnossa ja silmänaluset mustat. Sitten tämä vieläkin kuvottavampi osuus; koska kärsin niin monista vitamiini- ja hivenaine-puutoksista, suupieleni olivat halki, kieleni ja suun sisäpinta täynnä rakkoja ja haavaumia. Heinzin ketsuppi ja tavallinen hammastahna poltti suussa niin että vesi valui silmistä.

Kipu ja särky
Mulla ei ollut lähestulkoon ollenkaan lihasta eikä rasvaa luideni päällä, joten arvata saattaa että istuminen, makaaminen, kaikki sattui. En voinut maata normaalisti kyljelläni, koska polvien luut hakkasivat toisiinsa. Koulussa kovalla penkillä istuminen oli yhtä tuskaa, koska en omistanut persettä vaan pelkät luut. Huomasin kyllä näiden kipujen olemassaolon, mutten silloin voinut yhdistää niitä alipainoon koska luulin olevani lihava.

Ahdistus, vitutus, väsymys
Kaiken aikaa, ne tunteet ei lähteneet pois. Kaikki ahdisti, tuntui pahalta ja pelotti, nukkuminen ei todellakaan auttanut väsysmykseen ja olin uskomattoman vihainen kaiken aikaa.

Jatkuva nälkä ja ruoan ajattelu
Vaikka en tuolloin tuntenutkaan normaalia nälkää, osasin yhdistää tärinän ja huimauksen siihen, että se oli kehoni viesti nälästä.
En todellakaan kaipaa sitä, että päähäni ei mahdu mitään muuta kuin ruoka. Mitä, milloin, paljonko, koska saan syödä, montako kaloria, paljonko kulutan. Paljonko tämän matkan kävely kuluttaa, voinko syödä tänään enemmän. Miten kieltäydyn mehusta, en saa juoda sitä. Puolikas sitä, puolikas tätä, ei noin paljon, onko tässä liikaa. 
Myönnän kyllä, että kalorilaskuri raksuttaa päässäni edelleen tiiviiseen tahtiin mutta muut tekemäni muutokset ruokailun suhteen ovat niin isoja, että ajatuksiini mahtuu paljon muutakin kuin ruoka.


Muita oireita mistä kärsin paljon oli huonot veriarvot, matala verenpaine ja syke, haluttomuus, pahoinvointi ja se että paksut hiukseni ohenivat puolella. Mun vatsa oli pienenkin syömisen jälkeen kuin ilmapallo ja menkkoja ei kuulunut.
Oirelistaa voisi jatkaa loputtomiin.
Tiedän, että osa oireista minulla ilmenee vieläkin toisinaan enemmän tai vähemmän, mutta nyt ainakin tiedostan ne ja osaan ja pystyn tehdä asioille jotain.

Tätä listaa tehdessäni olen vielä vahvemmin sitä mieltä, että ei, ei tuonne takaisin enää. En halua, en jaksa. 

Jos joku teistä taistelee motivaatio-ongelmien kanssa, kannattaa oikeasti listata ne huonot asiat ja viereen hyvät. Veikkaan, ettei niitä hyviä asioita ole puoliakaan siitä mitä huonoja.

11 kommenttia:

  1. Sä oikeasti tsemppaat mua tosi paljon yrittämään parantua. Voimia ihan hirmuisesti ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti! haluankin kovasti auttaa muitakin ja tsempata, on mukavaa kuulla että se onnistuu :)
      voimia sinullekin <3

      Poista
  2. ❤❤ mua kyllä rakas oikeesti pelottaa että saat musta negatiivisia vaikutuksia. Ku tuntuu et mul menee vaa päiväpäivältä huonommin.. :(

    VastaaPoista
  3. Ei vaan siltä tunnu.. Aaargh :c

    VastaaPoista
  4. matala verenpaine ja palelu on häirinnyt mun elämää ehkä eniten D: matalan verenpaineen takia olo on huono ja oksettava ja pyörryttää ja palelun takia pitää olla monta pitkähihaista ja takki sisälläkin, että pärjää :/

    tsemppiä♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi on niin tuttuja asioita :/ matala verenpaine on mulla vielä sukuvika, jota tää sairaus pahentaa.
      Tsemppiä sullekin! <3

      Poista
  5. Kiitos tästä postauksesta! On hyvä muistuttaa itseään välillä näistä asioista, kun tuntuu että mieli alkaa vahingossa haikailla takaisin. Mun pään sisällä on nytkin aikamoinen taistelukenttä.. Mutta tuonne mä en enää halua, en koskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä. Pahinta on, että mieli haikailee välillä joka päivä, ja jatkuvasti täytyy itseään muistuttaa ettei oikeasti halua sinne takaisin.

      Poista
  6. Kiiitos silti tsemppaamisesta, oot ihana!! ❤❤

    VastaaPoista
  7. Sulle on haaste mun blogissa! <3

    VastaaPoista
  8. No pieni ahdistus tosiaa :( mut nii mun parastaha ne vaa ajattelee... Äh! Ihan kauhee tunne kyl O.O

    VastaaPoista